Sopor

Japp, det har jag ägnat förmiddagen åt:) Jag har tillsammans med tre andra i min årskurs på LiU åtagit mig ett skarpt projekt utanför skolan. Vi ska skapa en lösning för att soprum med sortering ska fungera, till en mångkulturell grupp hyresgäster och från unga till äldre. Vi träffade uppdragsgivaren för första gången idag. Det kan bli intressant! Vi ska börja med att brainstorma idéer och träffa dem igen om en vecka. Det ingår i en satsning för att skapa ett klimatsmart bostadsområde som kan bli vägledande för andra hyresvärdar så det känns helrätt på så vis också.

Efter lunchen blir det föreläsning i Digital bildproduktion och sedan måste jag skynda mig som attans till stallet. Aliana och Diva ska till hästarnas osteopat Joakim Mossenberg i em och sedan måste jag hinna rida också. Aliana har vuxit mycket och är igångsatt efter lite vila så hon ska bara kollas av så allt är bra. Diva sträckte sig i hagen när en häst rymde vid lastning från klinikens parkering. Diva sprang som en tok innan vi fick in henne från hagen och var halt bak efter det. Lederna är fina, hon har ingen böjreaktion och är redan bättre men fortfarande stel i korset. Så Jocke ska få hjälpa henne. Jag är skeptisk mot equiterapeuter och många alternativare. Ofta är de dåligt utbildade och, rent ut sagt, snackar mycket goja. Men Jocke har själv både haft trav och dressyrhästar och är utbildad länge, även tillsammans med veterinär. Nu har han även pluggat in humansidan. Han kan svara vettigt på frågor och framförallt, han får fantastiska resultat. Det är ingen slup att han anlitas av de stora namnen i Europa, som Wylde och Pessoa. Något jag uppskattar är också att han är seriös och jobbar tillsammans med veterinären, inte emot den. Känner han någon ledreaktion eller liknande så behandlar inte han hästen förrän en veterinär löst det problemet. 

Jocke in action

Aliana var vass på vänstersidan vid tandkollen igår, bra att det blev fixat. Tänk på det- var uppmärksamma på vad hästarna gör och hur de känns och hitta förklaringen om något avviker från det normala. Att hästen gör det för att djävlas är, i 99.9% av fallen, inte fallet. 

Vi hörs ikväll, då blir det tips! 
/M



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0