Lång dag...

...trött, men allt har gått bra. Aliana var finfin i kroppen. Jätteskönt. Hon har ju gått rätt mycket i sommar. Jag började trimma henne i maj strax innan jag slutade skolan och innan dess hade hon inte jobbats så mycket. Och först kvalade vi till Falsterbo på procent i vanlig klass och på Hogsta, efter start i Falsterbo, kvalade hon till Flyinge i FEIs finalprogram för unga hästar med 76,4 %. Så duktig tjej! Och det finns massor kvar att hämta med rutin och styrka. Hon började utvecklas i kroppen strax innan Flyinge och blev lite trött. Så efter en nedträningsperiod efter den starten fick hon vila ett tag. Och nu är hon på banan igen, känns som hon fått orken tillbaka i kroppen. Men jag tar det lugnt, har på känn att hon fortfarande växer lite. Diva hade mycket riktigt ont i musklerna högt på ena sidan av korset. Hon måste ha halkat när hon race:ade i hagen. Men det är ju redan bättre och Jocke jobbade med det idag. Hon är som vanlligt en receptiv och klok tjej och tog behandlingen jättebra.

Maxwell var lite slagskepp idag. Det blev tusen övergångar mellan skritt, trav, halt blandat så han skulle bli lite uppmärksam och lyssna efter lätta hjälper. Men han har hög ridbarhet och tar in jobbet snabbt. Edison skötte sig också bra, börjar hålla balansen lite själv. Jobbar mycket skrittjobb med honom. Han växer och är byggd i lite utförsbacke just nu, allmänt jobbigt för honom. Jobbar på att han ska ge mig ett lagom stöd i handen, inte"springa efter sin balans" och spåra. När han gör sitt bästa och lyckas med det jag ber om, då slutar jag. Vill att han ska känna sig duktig och att det inte är så svårt. För varje pass ska han gå in i ridhuset lite mer självsäker. Grunder, grunder. Men han kommer bli fin om han bara får tid på sig. 

Så till ett tips! Att ha några naglar att tala om när man rider och håller på med hästar är inte lätt! Om man dessutom jobbar med stalltjänst och väger upp hösilage så tar de rejält med stryk. Jag minns hur mina händer såg ut när man vägde upp i runda slängar 60 st hösilagepåsar om dagen. Från fyrkantsbalar som inte var hackade och ibland även frusit... Hanteringen av hösilaget torkar dessutom ut huden. Så- ha alltid handskar, försök smörja in händerna några ggr om dagen och ha nagelstärkare på naglarna. Märket Trind har räddat mina naglar. Nu kör jag med den som det är antibit effekt i också för jag har en tendens att bita på naglarna när jag pluggar.



Imorgon (idag...) gäller;
-föreläsningar
-Fixa ordning och maila en logo till Mias
-Beställa täcke
-Skriva artikel till NT
-Ringa förlagen om respektive bok
-Börja skissa på föredraget jag ska göra om unghästutbilding
-Researcha om sopsortering
-Researcha om Rödluvan och vargen (till skoluppgift, berättar senare)
-Beställa kursböcker
-Betala räkningar
-Möte med företag i stallet angående test av produkt
-Rida 

Tror det var allt- hoppas så annars vete katten hur jag ska hinna!

Nu ska jag ta en snabb dusch och sen...sooova! Så skönt!

Tills imorgon
/M

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0