Inte bli sjuk!

Har ont i halsen, musklerna och känner mig supertrött. Med andra ord håller jag på att få feber. Jag är van och känner igen tecknen. Får ofta en släng av feber och lite förkylning för mitt immunförsvar har fullt upp att kämpa mot annat än smittor. Är nämligen allergisk mot hästar, damm, kvalster och pollen. Great. Nu tänker du- men varför i hela friden jobbar du med hästar? Jo, trots att jag ibland motvilligt släpade mig till doktorn när jag var sjuk- är en sån som alltid tyckt, äh, ta en panodil och klaga inte- så hittade de inget fel på mig. Men de tittade nog inte så noga heller. Är man en ung, blond tjej som svarar att jo, visst jobbar jag, när de frågar- ja, då kan man ju inte vara så sjuk. Så ser det väl ut i deras ögon- en sån tjej skulle väl inte vara så tuff att hon jobbar även om hon är sjuk för hästarnas skull. Men så äntligen, när jag var 27, träffade jag en läkare som brydde sig och började undersöka problemet på  riktigt. Han behövde inte leta länge. Astma och allergi. Tack för den. Men nu har jag i alla fall medicin som hjälper lungorna och en uppsjö cortison sprayer och salvor. Så det funkar. Inte tänker jag sluta nu, hästarna har ju varit mitt liv sedan jag var fyra och jag har jobbat och tränat som en galning.

Idag var jag i stallet 07.15. Red Maxwell, Dior och Edison samt tömkörde Aliana. Maxwell måste lära sig lyssna mer! Idag fick han en grundlektion i lina innan jag hoppade upp. Han skulle göra övergångar mellan skritt, trav och galopp direkt på röstkommando, mao vara uppmärksam på mig i mitten. Detta är faktiskt en bra träning för att gympa hjärnan lite på dem. Här kan vi lära oss av westerntränare. Har sett Ronny (Åman) jobba hästar i repgrimma på detta vis, efter det jag börjat göra det. Och Maxwell var bättre att rida sen. På Dior jobbade jag på ngt jag lärde mig när jag tränade för Per Sandgaard. Dior lägger ibland huvudet lite på sned, öronen åt höger och nosen åt vänster- samtidigt smiter han lite från rakriktningen- vänster bog faller ut en aning och höger bak  in. Det medför att man inte får ngt ärligt stöd i vänster tygel. Vad man då automatiskt gör är att man börjar styra och ställa med vänstertygel. Men Per sade åt mig att vara helt stilla med den istället, med stöd, och genom att jobba med höger tygel och höger skänkel långt fram, föra ut hästen på den tygel den undandrar sig. Jättebra råd! 

Klockan ett var jag duschad men inte särskilt lunchad tillbaka i skolan och klockan sju hade jag körträning. Så det har varit en busy dag. Nu blir det mjölk med honung och en panodil till. Får inte bli sjuk. Har stallet själv i helgen för halva gänget är ju i Norge och den nya stalltjejen är på SPA och ingen annan var ledig att hoppa in. Så, kurera sig vore bra!

Sov gott!
/M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0