Ibland glömmer man kylan

Som när jag red Aliana idag:) Hon har gått fint efter vilan, varit dynamisk o loss. Men hon har varit så på hugget att det blivit för mkt. Hon har reagerat på varje ljud eller rörelse runt i kring så man har i varje sekund inte riktigt vetat var hon skulle vara i nästa. Det blir lite jobbiga pass till slut, att vara beredd på en gröna lund upplevelse bara det kylknäpper i ridhusväggen. Men idag var hon bara så fokuserad på mig och nästan helt avspänd för det runt omkring. Och då är hon en dröm att rida. När man flyter fram på 1.74 cm spänstig, känslig, lyssnade och loss Alis- då tänker man inte så mycket på att man tappat känseln i tårna för länge sen!

Har kikat lite mer på bruksprovet. Är inte i extas. Visst, de är unga hästar som varit igång ett tag nu med andra hingstar överallt omkring sig och sovit borta. Men ändå. Skulle jag vara på uppdrag att välja häst till Viktor så är det än så länge Contant Q som är favorit av det jag såg idag. Toppenfin på längdhindren. Men han verkar vara lite slö på räcken som inte var så fyllda och det såg ut som Arnold fick jobba en del med tanke på att öronen var bakåt utom precis mot hinder. Visst, det ser ut att finnas kapacitet i Optic men jag gillar inte sättet han jobbar genom sin rygg i slutet av språngkurvan. Han ser dessutom ut att vara relativt hemsk i munnen. Kan ju vara så att han är stor och i växt, svårt med bedömning över bara en vecka. 

Careme ser väldigt trevlig ut och verkar ha en närmast perfekt kontakt till handen. Men även om han har mjuka fina språng så är inte heller han övertygande. Men det är klurigt med hästar som honom, de kan fortsätta att lika lätt o lite smygaktigt hoppa bra ända upp på högsta nivå. Överlag tycker jag att många hoppar dåligt genom ryggen. Även om det såg ut som Digital VT hade ett fint språng så tyckte jag att han blev begränsad av ryttarens hand. Syntes redan på marken att han inte hade en avspänd kontakt utan ramlade mest fram i handen för att han inte lärt sig att balansera sig på marken och över hindren litade han inte alls på att han skulle få eftergift genom hela språnget. Men jag tror det finns något bra i honom, blir kul att se vad han visar med testryttarna. 

Men jag hoppas någon kommer som lämnar backen så man dånar, scopear igenom och fullföljer språnget med bra benteknik och inställning. Med tanke på hur många godkända hingstar det redan finns så borde väl det egentligen krävas för godkännande? Men visst, det var välstammade hästar. Vad tycker ni som var där, på plats? Fick man gåshud av någon av hopphästarna? 

/M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0