Bruksprovsyra

Alla pratar om det nu. Bruksprovet. Många vill också åka dit, såsom undertecknad, men hinner inte. Så tack till en suverän webb-tv i år som man kan se när man hinner! Helt super!

Nästan lika många eller kanske fler pratar om Iversons blogg. Jag tycker han är klockren, riktigt rolig. Även om det är seriösa event som han bloggar från så blir det ju alltid roligare med glimten i ögat!

Så till hästarna då. Många fina hästar, vissa riktigt bra- andra inte lika imponerande. Bland treåringarna så tycker jag att Bonzai, JJ Ray Ban och Florian visade väldigt fina grundgångarter. Florian verkade väldigt ok med omgivningen också. Utvisade Bonzanjo såg fantastisk ut men orkade inte riktigt med miljön än. 

Flash Dancer och Santiago såg rörliga o balanserade ut bland fyraåringarna, gillar också Diorissimo, intressant stam på den hästen.

En  eloge till Brinken för hur loss och trivsamma hans hingstar ser ut. De har inte spända över ryggen, loss ända från bakbenen fram till bettet och inte så uppåtsträvande i nacken som många andra. Och jag vet, skenet kan bedra även på de andra. Inte nödvändigtvis så att de går så höga o spända i nacken hemma på träning. Unga hästar på nya arenor trampar ju gärna upp lite i handen och spänner till. 

Men jag säger som alltid- det är inte tävling och testformerna som gör att hästar pressas och dras upp i form för tidigt. Det är domare, ägare och framförallt ryttarnas skyldighet att se till att utgå från hästarna och inte stressa på utbildningen. För att återkoppla till Iversen, jag tycker det är super att deras treåringarna inte trimmats länge inför provet. En treåring ska bara lotsas runt med förtroende för ryttaren och få en bra upplevelse tycker jag. Har de inte tillräckliga grundgångarter för att visa sig för domaren ändå så har de inte där att göra. 

Jag tycker det är självklart att man inte ska arbeta fram gångarter hos så unga hästar. Egentligen borde domarna i gångarter ha samma vetorätt att skicka ut hingstar som ser ut att ha "preparerats" likadant i dressyren som i hoppningen. Vi vill ju se medfödda talanger, inte produkten av dressyrträning. Dessa hästar ska dessutom vara de bästa hingstar som finns i Sverige. De ska genomtänkt förberedas för GP, inte kraschas för en uppvisning som unghäst. Titta på treåringarna och sen på fyraåringarna och se hur rörelsemönstret redan blivit mer spänt och slutet på de flesta fyraåringarna, undantag Brinkens t ex. Inte ett bra tecken i mina ögon.

Md det inte sagt att jag tror Bravour var preparerad. Tvärtom, jag tror faktisk att han sannolikt inte var det. Vissa hästar hoppar ju faktiskt sådär, särskilt som unga o gröna. Så det var tråkigt att det skulle hända i ett så tveksamt fall. Samtidigt tycker jag att det visar att nämnden har lite gry och vågar säga ifrån. Vi vill inte ha preparerade hästar och då måste man dra gränser. Svårt för dem i nämnden att gå på vem som utbildat eller visar hästen när de friar eller fäller, då kan det också bli väldigt fel. 

I fallet Bravour kanske man borde gå tillbaka och se på tillfället. Han beter sig misstänksamt när det gäller hindren och hoppar sedan galet bra när han väl hoppar över. Och som sagt, så beter sig ju många bra, försiktiga hästar i början. Men domarna ser ju trots allt bara det de ser här. Kanske borde hästen fått komma ut och se mer olika ridhus och börjat löshoppas tidigare. Att börja i tid är viktigt, framför allt om man vill visa på bruksprov som treåring! Inte trimma och stressa men låta hästarna leka med bommar, åka ut och se nya miljöer och lära sig att det är ok. Även om de är aldrig så tuffa hemma i ridhuset så vet man aldrig hur de reagerar på en mer arenalik miljö. Så lägg tid på era småttingar, så de är glada och nöjda när det blir allvar!

/M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0